Bezsenność i odstawienie alkoholu

Bezsenność i odstawienie alkoholu są często ściśle ze sobą powiązane. Ten powszechny i ​​niepokojący objaw jest często wystarczający, aby ludzie nawrócili na tym wczesnym etapie zdrowienia, ale można sobie z nim poradzić przy pomocy specjalisty od detoksykacji medycznej.

Odstawienie alkoholu występuje, gdy ktoś uzależniony nagle przestaje pić. Łagodne objawy odstawienia alkoholu obejmują bóle głowy i utratę apetytu. Poważne skutki obejmują objawy delirium tremens. Jest to zagrażająca życiu forma odstawienia alkoholu, która może powodować pobudzenie, gorączkę i drgawki.

Spokojny sen jest często ograniczony podczas odstawienia alkoholu. Osoby, które próbują rzucić picie bez nadzoru lekarza, mogą doświadczyć wielu objawów odstawienia alkoholu, w tym zaburzeń snu prowadzących do halucynacji. Bezsenność może trwać wiele tygodni aż do całkowitej abstynencji.

Dlaczego odstawienie alkoholu powoduje bezsenność?

Zrozumienie, dlaczego bezsenność i odstawienie alkoholu są ze sobą powiązane, wymaga podstawowej wiedzy o tym, jak alkohol wpływa na mózg i ciało. Alkohol wywiera działanie odurzające poprzez depresję ośrodkowego układu nerwowego, który obejmuje mózg i rdzeń kręgowy. Może to skutkować kilkoma efektami:

• Wolniejszy oddech;
  • Zmniejszony niepokój;
  • Niższe tętno;
  • Senność.

Efekty te często prowadzą ludzi do używania alkoholu jako środka nasennego, ponieważ krótkotrwałe efekty mogą sprzyjać relaksacji i pomóc szybciej zasnąć.

Jednak w miarę częstszego spożywania alkoholu organizm zaczyna kompensować w przeciwnym kierunku: centralny układ nerwowy staje się bardziej pobudliwy, przeciwdziałając skutkom alkoholu. Ta zmiana w ośrodkowym układzie nerwowym odgrywa główną rolę w rozwoju tolerancji i jest głównym czynnikiem objawów odstawienia alkoholu.

Bezsenność i objawy odstawienia alkoholu

Kiedy osoba uzależniona nagle przestaje pić, jego ośrodkowy układ nerwowy staje się niebezpiecznie nadaktywny. Objawy odstawienia alkoholu są zasadniczo odwrotnymi skutkami samego alkoholu i mogą wystąpić takie objawy, jak:

• Bezsenność;
  • Podwyższone tętno;
  • Szybkie oddychanie;
  • Lęk;
  • Bóle i skurcze mięśni.

W ciężkich przypadkach odstawienie alkoholu może również spowodować zagrażające życiu drgawki i halucynacje. Z tego powodu zdecydowanie zaleca się interwencję medyczną, gdy próbujesz przestać pić. Ukierunkowane leki mogą nie tylko ułatwić odstawienie i sprawić, że poczujesz się bardziej komfortowo, ale także zapobiegną zagrażającym życiu konsekwencjom.

Rozpowszechnienie bezsenności związanej z odstawieniem alkoholu

Bezsenność po odstawieniu alkoholu jest bardzo częsta u osób, które są w trakcie wychodzenia z zaburzeń związanych z używaniem alkoholu. Niektóre osoby są bardziej zagrożone niż inne, ale około połowa wszystkich osób, które doświadczają odstawienia, doświadcza tego objawu.

Wraz ze wzrostem nasilenia zaburzeń związanych z używaniem alkoholu rośnie ryzyko bezsenności. Ponadto osoby spożywające alkohol, które palą, mają współwystępującą depresję czy stany lękowe lub które specjalnie używały alkoholu jako środka nasennego, znacznie częściej doświadczają tego niepokojącego objawu.

Znaczenie jakości snu podczas zdrowienia

Bezsenność po odstawieniu alkoholu sama w sobie jest niepokojącym objawem, ale prawdziwe niebezpieczeństwo tkwi w konsekwencjach, jakie może mieć brak snu podczas detoksu. Mogą nasilać się objawy depresyjne, z których wszystkie są bezpośrednio związane z nawrotem. Rzeczywiście, bezsenność po odstawieniu alkoholu jest często zgłaszanym powodem, dla którego ludzie wracają do picia, co podkreśla znaczenie leczenia bezsenności podczas detoksykacji.

Jak długo trwa bezsenność po odstawieniu picia?

U większości osób bezsenność i odstawienie alkoholu ustąpią po około tygodniu. Jednak niektóre osoby mogą nadal odczuwać bezsenność związaną z zaburzeniami związanymi z używaniem alkoholu przez tygodnie lub miesiące. Osoby te mogą odnieść korzyści z kontynuowania przyjmowania leków nasennych lub poszukiwania terapii poznawczo-behawioralnych na bezsenność, które okazały się skuteczne w poprawie jakości snu w okresie rekonwalescencji.

Osoby cierpiące na bezsenność długo po ostrej fazie odstawienia mogą doświadczać zespołu po ostrym odstawieniu. Zespół ten został powiązany z długotrwałymi zmianami w mózgu spowodowanymi zaburzeniami związanymi z używaniem alkoholu i może utrzymywać się przez kilka miesięcy. Mając wystarczająco dużo czasu na abstynencję, mózg wyzdrowieje z tego zespołu, ale skorzystanie z usług doradczych może być korzystne w tym czasie.

Leczenie alkoholizmu i bezsenności

Odstawienie alkoholu również może zagrażać życiu. Jeśli ktoś doświadcza objawów odstawienia alkoholu, w tym bezsenności, konieczne jest leczenie.

Pracownicy służby zdrowia identyfikują przyczynę zaburzeń snu poprzez:

• Ustalenie, jakie leki należy stosować w trakcie leczenia;
  • Pytanie klienta o problemy ze snem, w tym pytania o długość snu i senność w ciągu dnia;
  • Wykluczenie innych przyczyn problemów ze snem, takich jak stres lub skutki uboczne leków;
  • Poproszenie klientów o śledzenie ich wzorców snu w dzienniku;
  • Określenie częstotliwości i czasu trwania bezsenności.

Ośrodki rehabilitacyjne starają się bezpiecznie i skutecznie wspierać osoby w trakcie detoksu alkoholowego. Na tym etapie rehabilitacji przeszkoleni pracownicy medyczni monitorują funkcje życiowe, zapewniają oddychanie, zapobiegają odwodnieniu i uspokajają klienta do czasu ustąpienia objawów odstawiennych i całkowitego opuszczenia organizmu przez alkohol.

Ponadto ośrodki lecznicze zapewniają zdrowe, zbilansowane posiłki w ramach każdego programu rekonwalescencji. Plan diety detoksykującej alkohol zapewnia, że klienci unikają słodkich przekąsek i napojów zawierających kofeinę, które nasilają bezsenność i inne objawy odstawienia.

Celem leczenia uzależnień jest nauczenie pacjentów życia bez alkoholu i zmiana zachowań społecznych. W trakcie leczenia osoby uzależnione uczą się, jak pokonywać głód alkoholowy, radzić sobie ze stresem, radzić sobie w codziennych sytuacjach bez uciekania się do alkoholu. Oprócz detoksu, do stosowanych metod należą terapie grupowe i indywidualne, terapia behawioralno–poznawcza, terapie awersy terapie farmakologiczne. Do tych ostatnich zalicza się wszywka alkoholowa, która jest jednym z ostatnich etapów leczenia. Wszywka jest wszywana pod skórę, a substancja czynna dostaje się do krwiobiegu, dzięki czemu po wypiciu alkoholu pojawiają się niebezpieczne skutki uboczne. Ma to na celu wywołanie awersji do alkoholu.

Bezsenność jest częstym objawem odstawienia alkoholu. Jednoczesne leczenie bezsenności i alkoholizmu jest ważne dla osiągnięcia pełnego zdrowia fizycznego i psychicznego. Osoby w okresie rekonwalescencji, które borykają się z bezsennością, powinny szukać natychmiastowej pomocy, ponieważ problemy ze snem zwiększają szanse na nawrót choroby.