Jaki jest związek między zespołem stresu pourazowego a uzależnieniem?

• Strona główna
  • Jaki jest związek między zespołem stresu pourazowego a uzależnieniem?

Osoby, u których zdiagnozowano zespół stresu pourazowego (PTSD), są trzy razy bardziej narażone na nadużywanie narkotyków i alkoholu. Jak sama nazwa wskazuje, PTSD wynika z jakiejś formy traumy, której dana osoba doświadczyła, niezależnie od tego, czy była to napaść na tle seksualnym, klęska żywiołowa, a nawet przeżycie bliskie śmierci. Zaleca się, aby osoby z tą diagnozą otrzymywały leczenie PTSD, aby jak najlepiej radzić sobie z objawami i unikać szkodliwych mechanizmów radzenia sobie, takich jak narkotyki i alkohol. Dziś dzielimy się związkiem między PTSD a uzależnieniem, aby szerzyć świadomość i dostępne opcje leczenia.

Zrozumienie zespołu stresu pourazowego (PTSD)

Zespół stresu pourazowego (PTSD) to zaburzenie zdrowia psychicznego spowodowane przez bycie świadkiem lub przeżycie przerażającego wydarzenia. Większość ludzi, którzy przechodzą przez traumatyczne wydarzenia, może chwilowo mieć trudności z przystosowaniem się i radzeniem sobie z emocjonalnymi, a czasem fizycznymi konsekwencjami tego doświadczenia, ale z czasem dochodzi do poprawy. Jednak w przypadkach, gdy objawy danej osoby nasilają się, utrzymują się przez miesiące lub lata i zakłócają codzienne funkcjonowanie, może ona mieć zespół stresu pourazowego.

Zespół stresu pourazowego może wynikać z doświadczania lub bycia świadkiem traumatycznych wydarzeń, takich jak:

• Napaść seksualna lub gwałt;
  • Nadużycia w dzieciństwie;
  • Atak fizyczny;
  • Klęska żywiołowa;
  • Grożenie bronią;
  • Wypadek, taki jak wypadek samochodowy;
  • Utrata bliskiej osoby, zwłaszcza w traumatycznym wydarzeniu;
  • Bycie świadkiem śmierci.

Wiele innych traumatycznych wydarzeń, takich jak pożar, napad, rabunek, katastrofa lotnicza, tortury, porwanie, zagrażająca życiu diagnoza medyczna, atak terrorystyczny i inne, również może również prowadzić do PTSD. W wyniku tych zdarzeń u osoby mogą wystąpić objawy, takie jak:

• Powtarzające się i niechciane wspomnienia z wydarzenia;
  • Flashbacki z wydarzenia;
  • Niepokojące sny lub koszmary związane z wydarzeniem;
  • Poważny stres emocjonalny lub fizyczne reakcje na przypomnienia o wydarzeniu;
  • Unikanie rozmów lub osób, które przypominają o wydarzeniu;
  • Negatywne myśli o sobie, innych lub świecie;
  • Beznadzieja na przyszłość;
  • Trudność w utrzymaniu bliskich relacji;
  • Emocjonalne oderwanie od bliskich;
  • Brak zainteresowania zajęciami, które kiedyś sprawiały przyjemność;
  • Trudność w doświadczaniu pozytywnych emocji;
  • Uczucie odrętwienia emocjonalnego;
  • Łatwość w wystraszeniu się;
  • Problemy z koncentracją i snem;
  • Wstyd i poczucie winy.

W miarę, jak osoba przechodzi przez kolejne etapy PTSD, objawy mogą się zmieniać i nasilać w miarę upływu czasu. Objawy mogą się nasilać zwłaszcza w chwilach stresu lub niepokoju lub ogólnie, gdy dana osoba natrafi na przypomnienie o zdarzeniu.

Związek między uzależnieniem, a zespołem stresu pourazowego

Zachowania autodestrukcyjne, takie jak nadużywanie substancji, są również częstym objawem zespołu stresu pourazowego. Zaburzenia związane z używaniem substancji i zespół stresu pourazowego często wzajemnie się napędzają, nie tylko dlatego, że oba wpływają na równowagę chemiczną w mózgu, ale także dlatego, że ten pierwszy jest wykorzystywany jako mechanizm radzenia sobie z tym drugim.

Po traumatycznym doświadczeniu zaburzona zostaje równowaga chemiczna mózgu, który wytwarza mniej endorfin. Niektóre substancje chemiczne sprawiają, że czujemy się szczęśliwi. Aby złagodzić objawy i zwalczyć obniżony nastrój, niektóre osoby z zespołem stresu pourazowego mogą sięgać po substancje uzależniające, które wpływają na substancje chemiczne, takie właśnie alkohol.

Trauma i zespół stresu pourazowego mogą prowadzić do problemów z alkoholem

Przejście przez traumę — niezależnie od tego, czy rozwinie się u ciebie zespół stresu pourazowego — może prowadzić do problemów związanych z używaniem alkoholu. Nawet trzy czwarte osób, które przeżyły nadużycia lub brutalne traumatyczne wydarzenia, zgłasza problemy z piciem. Nawet jedna trzecia osób, które przeżyły traumatyczne wypadki, choroby lub katastrofy, zgłasza problemy z piciem. Problemy z alkoholem są bardziej powszechne u osób, które doświadczyły traumy, jeśli mają ciągłe problemy zdrowotne lub ból.

W przypadku uzależnienia od narkotyków lub alkoholu i zespołu stresu pourazowego osoba może ostatecznie cierpieć na dwa różne zaburzenia jednocześnie, inaczej określane jako zaburzenia współwystępujące lub podwójna diagnoza. W tym momencie narkotyki i alkohol mogą nie tylko służyć jako fizyczna poprawa nastroju, ale osoba może również rozwinąć emocjonalne przywiązanie do tych substancji, w których czuje, że potrzebuje ich, aby czuć się „normalnie” lub być szczęśliwym.

Alkohol może pogorszyć objawy PTSD

Możesz pić, ponieważ spożywanie alkoholu na krótki czas odwraca twoją uwagę od problemów. Powinieneś jednak wiedzieć, że picie utrudnia koncentrację, produktywność i cieszenie się życiem.

Używanie zbyt dużej ilości alkoholu utrudnia radzenie sobie ze stresem i traumatycznymi wspomnieniami. Używanie alkoholu i zatrucie (upijanie się) może nasilać niektóre objawy PTSD. Przykładami objawów, które mogą się nasilić, są:

• Uczucie odrętwienia lub brak emocji;
  • Bycie odciętym od innych;
  • Uczucie złości i irytacji;
  • Depresja;
  • Uczucie roztrzęsienia.

Jeśli masz zespół stresu pourazowego, możesz mieć problemy z zasypianiem lub problemy z przebudzeniem w nocy. Możesz „leczyć” się alkoholem, ponieważ myślisz, że pomaga ci to zasnąć. W rzeczywistości spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu może przeszkadzać w spokojnym śnie. Alkohol zmienia jakość snu i sprawia, że jest on mniej orzeźwiający.

Jeśli masz zespół stresu pourazowego, możesz mieć złe sny lub koszmary. Możesz pić, ponieważ myślisz, że alkohol pomoże ci uniknąć złych snów lub tego, jak bardzo są przerażające. Jednak unikanie złych wspomnień i snów w rzeczywistości przedłuża PTSD – unikanie sprawia, że PTSD trwa dłużej. Nie możesz zrobić tak dużego postępu w leczeniu, jeśli unikasz swoich problemów. Problemy związane z używaniem alkoholu powodują, że leczenie zespołu stresu pourazowego jest mniej skuteczne.

PTSD i leczenie uzależnień

Posiadanie zarówno PTSD, jak i problemu z piciem może pogorszyć oba problemy. Z tego powodu problemy związane z używaniem alkoholu często muszą być częścią leczenia zespołu stresu pourazowego. Jeśli masz zespół stresu pourazowego oraz masz lub miałeś problem z alkoholem, spróbuj znaleźć terapeutę, który ma doświadczenie w leczeniu obu problemów.

Leczenie powinno obejmować edukację, terapię i grupy wsparcia, które pomogą ci rozwiązać problemy z piciem w sposób, który możesz zaakceptować. Po przejściu przez odwyk możesz kontynuować leczenie z pomocą wszywki alkoholowej, która za pomocą nieprzyjemnych objawów po wypiciu alkoholu, wywołuje awersję i wstręt do alkoholu. Ma to pomóc w utrzymaniu abstynencji.

Leczenie zespołu stresu pourazowego i problemów związanych z używaniem alkoholu powinno być zaplanowane w taki sposób, aby obejmowało oba problemy razem.